Koszyk

Polski rynek e-commerce stale się rozwija, pomimo licznych wyzwań tak ekonomicznych, jak i legislacyjnych. Według danych opublikowanych przez serwis Trade.gov.pl w latach 2020-2023 liczba zakupów online wzrastała systematyczne o 5% rocznie, co wskazuje na stabilny wzrostowy trend. Choć jednak rzeczywiście prowadzenie sklepu internetowego może stanowić dochodowy kanał sprzedaży, taka aktywność wiąże się z koniecznością spełnienia licznych wymogów prawnych. Jednym z nich jest przygotowanie regulaminu i udostępnienie go odbiorcom. Co powinno znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego? O czym pamiętać i czego unikać, aby nie narazić się na dotkliwe kary finansowe?

Dlaczego sklep internetowy potrzebuje regulaminu?

Nie ulega wątpliwości, że prowadzenie sklepu internetowego, tj. oferowanie towarów oraz zawieranie umów sprzedaży z odbiorcami, stanowi usługę świadczoną drogą elektroniczną stosownie do przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Pod tym pojęciem należy rozumieć usługi świadczone na odległość (bez jednoczesnej obecności obu stron), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy. Taka usługa ma być przesyłana i otrzymywana za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, w całości za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej.

Zgodnie z art. 8 wspomnianej ustawy usługodawca, który świadczy usługi drogą elektroniczną, ma obowiązek stworzyć regulamin. Należy udostępnić go nieodpłatnie usługobiorcy przed zawarciem umowy do wglądu, a w razie zgłoszenia stosownego żądania – tak, aby regulamin dało się pozyskać, odtworzyć i utrwalić za pomocą systemu teleinformatycznego.

W praktyce nie ma więc znaczenia, czy sklep prowadzony przez przedsiębiorcę notuje obroty rzędu miliona złotych miesięcznie, czy tysiąca złotych, wprowadzenie regulaminu jest obowiązkowe. Udostępnienie z reguły polega na umieszczenie na stronie sklepu hiperłącza, które odsyła do podstrony z treścią regulaminu. Na żądanie usługobiorcy sprzedawca może przesłać plik .pdf lub inny podobny, niewymagający specjalistycznego oprogramowania do zapoznania się z treścią dokumentu.

Właściwe udostępnienie regulaminu sklepu internetowego ma kluczowe znaczenie w razie ewentualnego sporu, ponieważ usługobiorca nie jest związany postanowieniami, które nie zostały mu udostępnione w sposób wskazany w ustawie. Jeśli więc sprzedawca przesyła regulamin np. dopiero po zawarciu umowy sprzedaży albo też nie powiadamia klientów sklepu o aktualizacji zasad korzystania ze sklepu, nie może w sposób prawnie wiążący egzekwować postanowień regulaminu. To dlatego regularne otrzymujemy na maile informacje o aktualizacji regulaminu sklepów, którym udostępniliśmy swoje dane.

Sprawdź również: Jak napisać regulamin dla aplikacji SaaS?

Co musi znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego?

Minimalną treść regulaminu sklepu internetowego wskazuje art. 8 ust. 3 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z tym przepisem regulamin określa w szczególności:

  • rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
  • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca i zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,
  • warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,
  • tryb postępowania reklamacyjnego.

Elementy obligatoryjne powinny być poprzedzone ogólnymi informacjami dotyczącymi sklepu internetowego. We wstępie trzeba umieścić następujące informacje:

  • pełne dane rejestrowych i ewidencyjne sprzedawcy,
  • dane kontaktowe sklepu internetowego,
  • obowiązek zapoznania się klientów sklepu zarówno z regulaminem sklepu, jak i polityką prywatności RODO,
  • sposób, w jaki przekazywane będą informacje o zmianie regulaminu.

Popularnym elementem (zwłaszcza w przypadku rozbudowanych regulaminów) jest słowniczek, definiujący pojęcia, których nie trzeba za każdym razem rozwijać.

Rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną

W tej sekcji należy opisać, jakiego rodzaju towary lub usługi oferuje sprzedawca i wskazać na funkcjonalności strony internetowej oraz ich ewentualną odpłatność.

Warunki świadczenia usług drogą elektroniczną

Opisując dostępne towary i usługi, trzeba wskazać warunki korzystania z nich. Oznacza to, że regulamin powinien określać zasady zakładania profilu klienta, składania i realizacji zamówień związane np. z:

  • zakładaniem, zmianą i usunięciem konta,
  • możliwością zakupów jako gość (bez rejestracji),
  • warunkami promocji, dostępu do rabatów,
  • rezerwacją towaru,
  • dostępnymi metodami płatności i dostawy zamówienia.

Warunki świadczenia usług to także minimalne wymagania sprzętowe i systemowe, jakim musi odpowiadać infrastruktura usługobiorcy, aby móc korzystać ze sklepu internetowego. Dlatego dobrze skonstruowany regulamin zawiera określenie wymaganego systemu operacyjnego, przeglądarki i jej wersji, wymagań względem monitora, czy wtyczek zapewniających pełną funkcjonalność serwisu.

Nierzadko jest tak, że kupujący ma możliwość zamieszczenia komentarza do produktu. To właśnie do tych opinii odnosi się zakaz umieszczania treści sprzecznych z prawem, np. wulgarnych, promujących ideologie totalitarne lub sprzecznych z interesem usługodawcy (kwalifikujących się jako nieuczciwa konkurencja).

Warunki zawierania i rozwiązywania umów

Korzystając z usług sklepu internetowego (nawet poprzez samo założenie konta użytkownika), internauta zawiera z usługodawcą umowę. Dlatego musi wiedzieć, na jakich zasadach taki kontrakt jest zawarty – jakie są prawa i obowiązki użytkownika, kiedy i w jaki sposób umowę można wypowiedzieć lub od niej odstąpić.

Tryb postępowania reklamowego

Klient sklepu internetowego zawsze ma prawo do zareklamowania towaru, który nie spełnia jego oczekiwań. W regulaminie trzeba wskazać więc w jaki sposób i w jakim terminie powinna zostać zgłoszona reklamacja oraz ile czasu sprzedawca ma na rozpatrzenie zgłoszenia. Oczywiście postępowanie reklamacyjne w żaden sposób nie ogranicza uprawnień kupującego do skorzystania z usług rzecznika praw konsumenta lub skierowania sprawy na drogę sądową.

Dodatkowo należy pamiętać o konieczności przestrzegania przepisów ustawy o ochronie konsumenta w obrocie B2C, czyli np. przekazaniu informacji o prawie do odstąpienia od umowy. Obligatoryjne jest także podanie informacji wymaganych przez RODO, jak dane administratora lub IOD.

Fakultatywne elementy regulaminu sklepu internetowego

Regulamin sklepu internetowego może zawierać inne elementy poza wymienionymi wprost w przepisach ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zwykle określają one np.:

  • zasady wysyłania newslettera,
  • warunki odbioru zużytego sprzętu elektrycznego lub elektronicznego,
  • politykę cookies,
  • regulaminy korzystania z kart podarunkowych.

Choć nie ma przeciwwskazać, aby wszystkie zagadnienia umieścić w jednym dokumencie, z praktycznego punktu widzenia polityki prywatności, cookies powinny stanowić osobne dokumenty. Dzięki temu dokumentacja sklepu internetowego zyskuje na czytelności.

Jak unikać błędów podczas tworzenia regulaminu sklepu internetowego?

Podstawowym błędem popełnianym często przez sklepy internetowe, które nie decydują się na korzystanie z profesjonalnej obsługi prawnej, jest umieszczanie w regulaminie tzw. klauzul niedozwolonych. Pod tym pojęciem, zgodnie z art. 3851 k.c., rozumie się postanowienia nieuzgodnione indywidualnie z konsumentem, które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy.

Rejestr klauzul niedozwolonych jest niezwykle obszerny i stale poszerzany. Wśród przykładowych postanowień stosowanych w e-commerce wypada wymienić:

  • brak odpowiedzialności sprzedawcy za informacje prezentowane na stronie a faktyczną specyfikacją produktu,
  • całkowite wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy za uszkodzenia towaru wyrządzone podczas transportu,
  • wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy.

Przedsiębiorca, który umieszcza w regulaminie klauzule niedozwolone, musi liczyć się nie tylko z utratą dobrej opinii, ale także karami finansowymi. W skrajnych sytuacjach, jeżeli Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdzi naruszenie zbiorowego interesu konsumentów, sankcja może sięgnąć nawet 10% przychodów za poprzedni rok obrotowy. Oczywiście klauzule abuzywne nie wiążą konsumenta.

Potrzebujesz wsparcia prawnika IT? Napisz do mnie!



    Administratorem danych osobowych jest Linke Kulicki Education sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Ogrodowa 31 / lok. 54, 00-893 Warszawa, NIP 1182211564, KRS 0000852943 („Administrator”). Pana/Pani dane będą przetwarzane w celach marketingowych oraz w celu przekazywania Pani/Panu informacji handlowych drogą elektroniczną. Pana/Pani dane zostaną usunięte po odwołaniu zgody lub po zakończeniu prowadzenia działań marketingowych lub wysyłki informacji handlowych przez Administratora. Pana/Pani dane będą powierzane podmiotom trzecim na podstawie stosownych umów powierzenia przetwarzania danych osobowych w celu przechowywania danych osobowych na serwerze, skrzynce pocztowej oraz korzystania z usług wsparcia IT. Podstawą przetwarzania danych jest zgoda. W związku z przetwarzaniem danych osobowych ma Pan/Pani prawo do dostępu do swoich danych, sprostowania danych osobowych, usunięcia danych osobowych, wniesienia sprzeciwu, przenoszenia danych, ograniczenia przetwarzania, odwołania zgody, dostępu do informacji jakie dane Administrator przetwarza, złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Przedmiotowe uprawnienia można zrealizować poprzez kontakt z Administratorem na adres e-mail: biuro@linkekulicki.pl. Pani/Pana dane będą przekazywane poza UE oraz nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania. Administrator potrzebuje Pana/Pani Danych Osobowych aby zrealizować wskazany cel przetwarzania, podanie danych osobowych jest dobrowolne jednak w przeciwnym wypadku podane cele nie będą mogły być zrealizowane.

    Łukasz Kulicki

    Autor: Łukasz Kulicki

    Radca prawny, Partner w Kancelarii Linke Kulicki specjalizującej się w obsłudze prawnej firm z sektora IT, nowych technologii i branży internetowej, a także podmiotów przechodzących transformację cyfrową. Specjalizuje się w negocjowaniu umów IT, w szczególności umów wdrożeniowych, umów na usługi IT (w tym chmurowych) i umów body leasingowych. Zajmuje się także doradztwem prawnym z zakresu ochrony danych osobowych (RODO), prawa e-commerce i własności intelektualnej.

    0
      0
      Koszyk
      Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu