Koszyk

ESOP – program opcji na udziały dla pracowników

Czasy kryzysu są dla wielu przedsiębiorców okresem zmian. Jednym z większych wyzwań jakie obserwuję w firmach starających się zachować płynność finansową i nie stracić trendu wzrostu. Podczas kryzysu wywołanego pandemią stało się jasne, że aby przetrwać, w przypadku wielu firm należy dokonać cięć w obszarze HR. Oznaczało to jedno – zwolnienia.

Zwolnienia te często dotyczyły ważnych pracowników, którzy mają istotny wpływ na wzrost firmy. Ważne jest również to, że pracownicy, oprócz płynności finansowej, są najważniejszym elementem powrotu na odpowiednie tory po zakończeniu kryzysu. Jak więc można podejść do tego tematu wykorzystując narzędzia prawne? 

Nowoczesne systemy motywacyjne: ESOP

Dzisiejszy mini artykuł jest początkiem serii artykułów o ESOP (ang. Employee Stock Option Plan), tj. programie opcyjnym dla pracowników (akcjonariat pracowniczy)Niektórzy mówią o nim jako o programie motywacyjnym. Idea tego systemu motywacji pracowników jest następująca: pracownicy w zamian za wypełnienie określonych warunków dostają od pracodawcy udziały w firmie.

Dlaczego wdrożenie ESOP w Twojej organizacji ma sens?

Powodów można znaleźć kilka. 

  1. Taki system motywacyjny dla pracowników może zastępować coroczne podwyżki wynagrodzenia.
  2. Dzięki programowi motywacyjnemu możesz zatrzymać kluczowych dla siebie pracowników.
  3. ESOP pozwoli pracownikom poczuć się częścią firmy, w której pracują i nie będą mieli poczucia, że ,,pracują na to aby właściciel firmy mógł zatankować swoje BMW”. 

Motywacja pracowników w branży IT

Wdrożenie programu motywacyjnego ESOP w firmach IT (w szczególności w software house’ach) jest obecnie często rozważanym scenariuszem. Być może zastanawiasz się jakie warunki prawne musi spełnić Twoja spółka aby program motywacyjny był możliwy do przygotowania.

Przede wszystkim Twoje przedsiębiorstwo powinno być prowadzone w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej albo spółki komandytowo-akcyjnej. Tylko w tych spółkach mamy do czynienia z udziałami lub akcjami, które można w łatwy sposób objąć lub przenieść na drugą osobę. Z uwagi na szczególne regulacje zawarte w Kodeksie spółek handlowych, programy motywacyjne najlepiej tworzy się w spółkach akcyjnych. Temu zagadnieniu poświęcę oddzielny artykuł.

Jakie dokumenty należy przygotować w ramach wdrożenia programu ESOP? Jak wprowadzić program opcyjny w spółce?

 

Jest to przede wszystkim regulamin programu, który powinien opisywać warunki uczestnictwa w programie motywacyjnym. Sam regulamin powinien zostać zatwierdzony przez zgromadzenie wspólników lub zgromadzenie akcjonariuszy.

Kolejnym dokumentem jest umowa przystąpienia pracownika do programu zawierana pomiędzy spółką a tymże pracownikiem. Z racji tego, że obejmowanie udziałów przez pracowników dokonuje się poprzez emisję nowych udziałów/akcji w spółce należy liczyć się także z koniecznością wizyty u notariusza w celu podwyższenia kapitału zakładowego spółki. Każdy z ww. dokumentów będzie przedmiotem oddzielnego artykułu.

Wdrożenie programu ESOP w spółce to minimum kilkutygodniowy proces. Z doświadczenia jednak wiem, że należy liczyć się z 2-3 miesięcznym projektem, na który składa się przygotowanie dokumentów, konsultacje z pracownikami, który mają zostać objęci programem motywacyjnym oraz czynności rejestrowe (wizyta u notariusza i rejestracja zmian w rejestrze przedsiębiorców KRS).

Jeśli masz pytania dotyczące ESOP lub zastanawiasz się nad wdrożeniem takiego programu w swojej firmie pisz do mnie – lukasz@umowywit.pl lub uzupełnij poniższy formularz

Chcesz stworzyć taki system motywacyjny (ESOP, MSOP) dla pracowników swojej spółki? Napisz do mnie!

Jeśli masz pytania dotyczące ESOP/MSOP lub zastanawiasz się nad wdrożeniem takiego programu w swojej firmie napisz do mnie – lukasz@umowywit.pl lub uzupełnij poniższy formularz

[]
1 Step 1
Imię i nazwisko
Wiadomość
0 /
pick one!
Previous
Next

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Łukasz Kulicki z siedzibą w Łomiankach przy ul. Kościelna Droga 42 A lok.2, 05-092 Łomianki, NIP 5252397867, REGON 146967170 („Administrator”). Pana/Pani dane będą przetwarzane w celach marketingowych oraz w celu przekazywania Pani/Panu informacji handlowych drogą elektroniczną. Pana/Pani dane zostaną usunięte po odwołaniu zgody lub po zakończeniu prowadzenia działań marketingowych lub wysyłki informacji handlowych przez Administratora. Pana/Pani dane będą powierzane podmiotom trzecim na podstawie stosownych umów powierzenia przetwarzania danych osobowych w celu przechowywania danych osobowych na serwerze, skrzynce pocztowej oraz korzystania z usług wsparcia IT. Podstawą przetwarzania danych jest zgoda. W związku z przetwarzaniem danych osobowych ma Pan/Pani prawo do dostępu do swoich danych, sprostowania danych osobowych, usunięcia danych osobowych, wniesienia sprzeciwu, przenoszenia danych, ograniczenia przetwarzania, odwołania zgody, dostępu do informacji jakie dane Administrator przetwarza, złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Przedmiotowe uprawnienia można zrealizować poprzez kontakt z Administratorem na adres e-mail: biuro@kulickikancelaria.pl. Pani/Pana dane będą przekazywane poza UE oraz nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania. Administrator potrzebuje Pana/Pani Danych Osobowych aby zrealizować wskazany cel przetwarzania, podanie danych osobowych jest dobrowolne jednak w przeciwnym wypadku podane cele nie będą mogły być zrealizowane.

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu