Koszyk

Regulamin aplikacji mobilnej to kluczowy dokument, bez którego Twój software nie powinien trafić na rynek. Choć często traktowany po macoszemu, stanowi on prawną podstawę funkcjonowania aplikacji i chroni zarówno jej twórców, jak i użytkowników z niej korzystających. Jednak stworzenie takiego regulaminu wcale nie jest takim prostym zadaniem, jak mogłoby się wydawać, ponieważ wymaga uwzględnienia całego szeregu przepisów, w tym także norm unijnych. Czym jest regulamin aplikacji mobilnej i jakie elementy powinny się w nim znaleźć?

Po co tworzy się regulamin aplikacji mobilnej?

Regulamin aplikacji mobilnej pełni dwojaką funkcję. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że aplikacja mobilna należy do usług świadczonych drogą elektroniczną. Oznacza to, że usługodawca, zgodnie z treścią art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, powinien opracować dla takiej usługi regulamin, który następnie udostępnia usługobiorcy przed zawarciem umowy o świadczenie usług. Treść takiego regulaminu powinna obejmować przynajmniej:

  • rodzaj i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną;
  • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną (w tym wymagania techniczne niezbędne do korzystania z usługi oraz zakaz umieszczania treści bezprawnych);
  • warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
  • tryb postępowania reklamacyjnego.

Tak rozumiany, regulamin aplikacji mobilnej stanowi wypełnienie ciążących na usługodawcy obowiązków prawnych. Należy zwrócić jednak uwagę, że zadaniem regulaminu jest też wyznaczyć zakres dopuszczalnego korzystania z aplikacji (np. w zakresie korzystania z praw autorskich, dekompilacji kodu źródłowego, wykorzystania zasobów). Z jednej strony więc ma powstrzymać odbiorcę przed bezprawnym wykorzystaniem oprogramowania, z drugiej zaś wytycza sposób, w jaki usługodawca ma realizować swoje obowiązki (np. w postaci pomocy technicznej).

W praktyce regulamin aplikacji mobilnej zwykle udostępnia się przed ukończeniem procesu instalacyjnego software’u tak, aby odbiorca mógł się z nim zapoznać i go zaakceptować zanim będzie mógł korzystać z oprogramowania.

Sprawdź również: Jak ochronić pomysł na aplikację mobilną?

Zamów wzory umów IT!

Jakie postanowienia powinny znaleźć się w regulaminie aplikacji mobilnej?

Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną wskazuje minimalne wymagania w zakresie treści regulaminu. W praktyce jednak umieszcza się z nim o wiele więcej różnego rodzaju postanowień. W szczególności mogą one dotyczyć:

  • oznaczenia pełnych danych usługodawcy tak, aby użytkownicy wiedzieli, do kogo zgłaszać ewentualne roszczenia;
  • zasad odpowiedzialności ustawodawcy – kiedy taka odpowiedzialność powstaje, a kiedy jest wyłączona;
  • kwestii prawnoautorskich – dopuszczalny zakres wykorzystania aplikacji, czerpania dochodów z tego tytułu czy prawo do modyfikacji poszczególnych elementów programu. Niekiedy zagadnienia prawnoautorskie stanowią część innego dokumentu – umowy licencyjnej użytkownika końcowego (EULA).

Ważne jest żeby treść dokumentu była dla odbiorcy łatwo dostępna, a także, aby mógł on odtworzyć i utrwalić go przy użyciu wykorzystywanego przez siebie systemu teleinformatycznego. Jeżeli regulamin ulegnie zmianie, użytkownik musi otrzymać odświeżoną wersję dokumentu.

Treść każdego regulaminu powinna być uzgodniona indywidualnie i uwzględniać nie tylko ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ale również cały szereg innych aktów prawnych, w tym RODO czy ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jeżeli software jest adresowany do konsumentów, jego regulamin należy sprawdzić pod kątem obecności klauzul niedozwolonych, jak i realizacji obowiązków szczególnych względem osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. W przeciwnym razie regulamin może wzbudzić zainteresowanie UOKiK-u.

Warto pamiętać, że w przypadku opracowywania aplikacji, która ma być kierowana na wiele zagranicznych rynków regulamin trzeba opracować na każdy z nich indywidualnie. Nie chodzi jedynie o warstwę językową i konieczność przetłumaczenia dokumentu, ale także uwzględnienie lokalnych przepisów.

Sprawdź również: O czym powinien pamiętać twórca aplikacji mobilnej?

Regulamin aplikacji mobilnej a polityka prywatności

W większości przypadków korzystanie z aplikacji mobilnej będzie wiązało się z przetwarzaniem danych osobowych użytkowników. W takiej sytuacji obok regulaminu należy jeszcze opracować politykę prywatności. Można również umieścić jeden dokument w drugim. Jakie elementy należy uwzględnić w polityce prywatności?

  • dane administratora danych osobowych (czyli firmy, która w swoim imieniu udostępnia aplikację);
  • dane inspektora ochrony danych, jeżeli został ustanowiony;
  • cele oraz podstawy prawne przetwarzania danych osobowych użytkowników;
  • kategorie podmiotów, jakie mają dostęp do danych osobowych użytkowników (np. firmy kurierskie);
  • okres retencji danych osobowych;
  • informację o tym, czy dane użytkowników są przekazywane do państwa trzeciego;
  • prawa osób, których dane dotyczą (w tym m.in. prawo do złożenia skargi organowi nadzorczemu);
  • informacje o zautomatyzowanym przetwarzaniu danych oraz kategoriach danych podlegających takim operacjom.

Zbierając dane osobowe użytkowników aplikacji należy pamiętać, aby gromadzić wyłącznie informacje niezbędne z punktu widzenia świadczonych usług. W przeciwnym razie może się okazać, że przedsiębiorca będzie przetwarzał dane bez podstawy prawnej, a to rodzi ryzyko surowej odpowiedzialności na gruncie rozporządzenia RODO – nawet do 20 milionów euro sankcji albo do 4% całkowitego rocznego obrotu z roku poprzedzającego naruszenie.

Co grozi za brak regulaminu aplikacji mobilnej?

Brak podania podstawowych informacji na temat podmiotu świadczącego usługi jest zagrożone karą grzywny. Dodatkowo trzeba pamiętać, że zignorowanie obowiązku informacyjnego w postaci polityki prywatności grozi wysokimi sankcjami na gruncie RODO.

Profesjonalny regulamin aplikacji mobilnej – Kancelaria Linke Kulicki

Oferujemy kompleksowe wsparcie dla podmiotów z branży IT. Dla naszych klientów przygotowujemy komplet dokumentacji i dbamy, aby była ona zgodna z aktualnymi przepisami. Opracowujemy zarówno regulamin, politykę prywatności, umowę EULA, jak i warunki korzystania z newslettera.

Potrzebujesz wsparcia prawnika IT? Napisz do mnie!



    Administratorem danych osobowych jest Linke Kulicki Education sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Ogrodowa 31 / lok. 54, 00-893 Warszawa, NIP 1182211564, KRS 0000852943 („Administrator”). Pana/Pani dane będą przetwarzane w celach marketingowych oraz w celu przekazywania Pani/Panu informacji handlowych drogą elektroniczną. Pana/Pani dane zostaną usunięte po odwołaniu zgody lub po zakończeniu prowadzenia działań marketingowych lub wysyłki informacji handlowych przez Administratora. Pana/Pani dane będą powierzane podmiotom trzecim na podstawie stosownych umów powierzenia przetwarzania danych osobowych w celu przechowywania danych osobowych na serwerze, skrzynce pocztowej oraz korzystania z usług wsparcia IT. Podstawą przetwarzania danych jest zgoda. W związku z przetwarzaniem danych osobowych ma Pan/Pani prawo do dostępu do swoich danych, sprostowania danych osobowych, usunięcia danych osobowych, wniesienia sprzeciwu, przenoszenia danych, ograniczenia przetwarzania, odwołania zgody, dostępu do informacji jakie dane Administrator przetwarza, złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Przedmiotowe uprawnienia można zrealizować poprzez kontakt z Administratorem na adres e-mail: biuro@linkekulicki.pl. Pani/Pana dane będą przekazywane poza UE oraz nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania. Administrator potrzebuje Pana/Pani Danych Osobowych aby zrealizować wskazany cel przetwarzania, podanie danych osobowych jest dobrowolne jednak w przeciwnym wypadku podane cele nie będą mogły być zrealizowane.

    Łukasz Kulicki

    Autor: Łukasz Kulicki

    Radca prawny, Partner w Kancelarii Linke Kulicki specjalizującej się w obsłudze prawnej firm z sektora IT, nowych technologii i branży internetowej, a także podmiotów przechodzących transformację cyfrową. Specjalizuje się w negocjowaniu umów IT, w szczególności umów wdrożeniowych, umów na usługi IT (w tym chmurowych) i umów body leasingowych. Zajmuje się także doradztwem prawnym z zakresu ochrony danych osobowych (RODO), prawa e-commerce i własności intelektualnej.

    0
      0
      Koszyk
      Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu