Na co zwrócić uwagę w umowach z klientem zagranicznym?
Wiele polskich firm wytwarzających oprogramowanie podpisuje umowy IT z klientami zagranicznymi, szczególnie z Europy zachodniej i USA. W takim przypadku ważne jest, aby uwzględnić szereg czynników, które mogą mieć wpływ na realizację współpracy.
W tym artykule przedstawię Ci kilka kwestii, na które należy zwrócić uwagę w umowach z zagranicznymi podmiotami zamawiającymi usługi programistyczne.
Prawo właściwe
Każda umowa w postanowieniach końcowych wskazuje jakie prawo należy stosować do jej realizacji. Przykładowo: “Do niniejszej umowy zastosowanie mają przepisy prawa stanu Delaware (USA)”.
W związku z tym należy zwrócić na to szczególną uwagę. Może okazać się, że w przypadku sporu będziesz musiał rozstrzygać spór w oparciu o prawo innego kraju, o którym nie masz bladego pojęcia. Idealnym rozwiązaniem jest gdy umowa przewiduje polskie prawo jako prawo właściwe.
Musisz jednak wiedzieć, że jest to dosyć rzadka sytuacja. Warto mimo wszystko próbować to negocjować.
Zamów wzory umów IT!
-
Umowa ramowa na świadczenie usług programistycznych z zamówieniami [PL/EN]
599,00 zł – 799,00 zł (z VAT) -
Promocja!
Pakiet wzorów umów dla software house’u/firmy IT [PL/EN]
1199,00 zł – 1999,00 zł (z VAT)Ostatnia najniższa cena przed zastosowaniem obniżki ceny: 1199,00 zł.
Rozstrzyganie sporów
Podobnie jak w przypadku prawa właściwego, każda umowa zawiera zazwyczaj postanowienia dotyczące rozstrzygania sporów. Przykładowo: “Wszelkie spory powstałe w wyniku realizacji Umowy będą rozstrzygane przez sąd właściwy właściwy dla siedziby Zamawiającego w stanie Delaware (USA)”.
W tym przypadku musisz mieć świadomość, że od tego postanowienia w umowie zależy, czy spór będzie rozstrzygany za granicą czy też nie.
Dla polskiego przedsiębiorcy konieczność np. dochodzenia zapłaty w USA czy krajach z Europy zachodniej wiąże się z dużymi kosztami, często niewspółmiernymi do wartości przedmiotu sporu. Jest to bolączka szczególnie software house’ów, które współpracują z amerykańskimi firmami.
Często dochodzenie kwoty kilkudziesięciu tysięcy dolarów jest nieopłacalne, co w warunkach polskich jest normą i nie stanowi problemu – no, może poza czasem rozstrzygania sporu…
Moment przeniesienia autorskich praw majątkowych
Nie ma co ukrywać – bardzo często polski wykonawca ma mniejszą siłę negocjacyjną niż zagraniczny kontrahent, dla którego tworzony jest program komputerowy lub też świadczone są usługi programistyczne.
Jednak nie oznacza to, że nie można się próbować trochę “rozepchnąć” w negocjacjach umowy.
Jednym ze sposobów zwiększenia swojej siły podczas realizacji projektu IT jest wskazanie w umowie, że przeniesienie własności intelektualnej do efektów prac (w Polsce będą to autorskie prawa majątkowe np. do programu komputerowego) skuteczne jest z momentem zapłaty za te prace lub za okres, w którym były świadczone usługi programistyczne.
Dzięki temu, jako wykonawca zawsze będziesz miał argument wobec zagranicznego zamawiającego, że nie może on wykorzystywać komercyjnie efektów Twojej pracy dopóki za nią nie zapłaci.
Częste rozliczenia prac
Coraz częstszą praktyką, która dobrze zabezpiecza wykonawcę przed problemami wynikającymi z niezapłaconych faktur od klientów zagranicznych jest wprowadzenie krótszych cykli rozliczania się za świadczone usługi czy wykonane prace.
Dobrym rozwiązaniem są rozliczenia co dwa tygodnie. Z jednej strony na pewno pozytywnie wpływa to na cashflow firmy a z drugiej pozwala na szybkie ucięcie strat.
Wstrzymanie świadczenia usług
Aby móc szybko uciąć straty wynikające z niezapłaconych faktur warto wprowadzić do umowy, że opóźnienie w płatności faktury o np. 14 dni daje prawo wykonawcy do zaprzestania prac lub świadczenia usług programistycznych bez ponoszenia za to odpowiedzialności. Jak widzisz, w połączeniu z częstymi rozliczeniami może to być dobre wyjście aby zabezpieczyć Twój software house.
Chcesz podjąć współpracę z zagranicznym Klientem i potrzebujesz wsparcia prawnika? Napisz do mnie!
Administratorem danych osobowych jest Linke Kulicki Education sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Ogrodowa 31 / lok. 54, 00-893 Warszawa, NIP 1182211564, KRS 0000852943 („Administrator”). Pana/Pani dane będą przetwarzane w celach marketingowych oraz w celu przekazywania Pani/Panu informacji handlowych drogą elektroniczną. Pana/Pani dane zostaną usunięte po odwołaniu zgody lub po zakończeniu prowadzenia działań marketingowych lub wysyłki informacji handlowych przez Administratora. Pana/Pani dane będą powierzane podmiotom trzecim na podstawie stosownych umów powierzenia przetwarzania danych osobowych w celu przechowywania danych osobowych na serwerze, skrzynce pocztowej oraz korzystania z usług wsparcia IT. Podstawą przetwarzania danych jest zgoda. W związku z przetwarzaniem danych osobowych ma Pan/Pani prawo do dostępu do swoich danych, sprostowania danych osobowych, usunięcia danych osobowych, wniesienia sprzeciwu, przenoszenia danych, ograniczenia przetwarzania, odwołania zgody, dostępu do informacji jakie dane Administrator przetwarza, złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Przedmiotowe uprawnienia można zrealizować poprzez kontakt z Administratorem na adres e-mail: biuro@linkekulicki.pl. Pani/Pana dane będą przekazywane poza UE oraz nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania. Administrator potrzebuje Pana/Pani Danych Osobowych aby zrealizować wskazany cel przetwarzania, podanie danych osobowych jest dobrowolne jednak w przeciwnym wypadku podane cele nie będą mogły być zrealizowane.