W większości przypadków realizacja przedmiotu umowy wdrożeniowej, tj. wykonanie opisanego w specyfikacji programu komputerowego nie kończy się na tym etapie. W zasadzie to dopiero początek.
Wykonany i wdrożony system od początku generuje potrzebę ciągłego utrzymywania (serwisu). Z biegiem czasu pojawia się także potrzeba rozwoju systemu poprzez dodanie nowych elementów nieprzewidzianych wcześniej w specyfikacji.
W związku z tym umowy wdrożeniowe zazwyczaj zawierają postanowienia, które dają furtkę do płynnego przejścia z fazy wdrożeniowej do fazy rozwojowej czy też utrzymaniowej.
Artykuł jest częścią serii dotyczącej umowy wdrożeniowej, poniżej znajdziesz odnośniki do pozostałych wpisów. Jeśli, któryś z artykułów nie jest jeszcze podlinkowany, oznacza to, że wpis dotyczący tego zagadnienia pojawi się na blogu w najbliższej przyszłości.
- właściwe określenie stron umowy,
- przedmiot umowy wraz ze szczegółową specyfikacją systemu (waterfall) lub ogólnymi wstępnymi założeniami dotyczącymi jego wykonania (agile),
- termin wykonania prac,
- harmonogram prac,
- zasady współdziałania,
- kwestie związane z personelem i kierownikami projektu,
- kwestie korzystania przez wykonawcę z podwykonawców,
- testy (błędy i wprowadzanie poprawek),
- odbiory,
- odstąpienie od umowy (często mylone z wypowiedzeniem),
- własność intelektualna (przeniesienie autorskich praw majątkowych; licencja)
- wynagrodzenie,
- zabezpieczenie wykonania umowy,
- gwarancja i rękojmia,
- poufność,
- kwestie związane z rozwojem i utrzymaniem wykonanego systemu,
- kwestie związane z odpowiedzialnością wykonawcy,
- sposób rozwiązywania sporów.
Postanowienie dotyczące rozwoju w umowie wdrożeniowej
Kwestia rozwoju wykonanego programu komputerowego najczęściej rozwiązywana jest poprzez dodanie prostego postanowienia do umowy wdrożeniowej. Postanowienie to zazwyczaj przybiera dwie formy.
W pierwszym wypadku wskazuje, że wszelkie prace, które wykraczają poza specyfikację są rozliczane w oparciu o stawkę godzinową i przepracowany czas (tzw. time and material).
W drugim wypadku, gdy strony przewidują, że projekt może być bardziej skomplikowany lub gdy po prostu zamawiający nie chce rozliczać się w formie T&M, stosuje się procedurę składania dodatkowych zamówień w trybie złożenia zapytania i oferty. Takie zamówienie, po jego akceptacji przez obie strony zasadniczo można traktować jako oddzielną umowę.
W zamówieniu zazwyczaj określa się co najmniej:
- specyfikację prac dodatkowych,
- termin lub harmonogram wykonania prac dodatkowych,
- sposób rozliczania i wysokość wynagrodzenia,
- inne informacje zgodnie z zapotrzebowaniem stron.
Zamów wzory umów IT!
-
Umowa na wdrożenie systemu informatycznego [PL/EN]
599,00 zł – 799,00 zł (z VAT) -
Promocja!
Pakiet wzorów umów dla software house’u/firmy IT [PL/EN]
1199,00 zł – 1999,00 zł (z VAT)Ostatnia najniższa cena przed zastosowaniem obniżki ceny: 1199,00 zł.
Postanowienia dotyczące utrzymania (SLA) w umowie wdrożeniowej
W przypadku usług utrzymaniowych zazwyczaj stosuje się inne rozwiązanie niż w przypadku usług związanych z rozwojem wdrażanego systemu. Standardowym obecnie rozwiązaniem jest dołączanie do umowy wdrożeniowej w formie załącznika wzoru umowy serwisowej (SLA, service level agreement).
Jest to dobre rozwiązanie z uwagi na to, że sama umowa serwisowa potrafi być obszernym dokumentem. Z czysto praktycznych względów zamieszczanie jej wprost w treści umowy wdrożeniowej może być uciążliwe. Z drugiej strony – i to od strony prawnej jest ważniejsze – umowa SLA jest umową o świadczenie usług. Ma więc inny charakter od umowy wdrożeniowej.
Umowa wdrożeniowa jest zazwyczaj umową o dzieło (ważny jest rezultat prac) a umowa SLA jest umową zlecenia (ważne jest staranne działanie). Dla porządku więc warto te dwa obszary od siebie oddzielić.
Dodatkową kwestią, która może być ważna jest to, że strony nie będą musiały przystępować do negocjacji umowy serwisowej po zakończeniu wdrożenia systemu. Dzięki temu zamawiający ma pewność, że będzie miał zapewnioną ciągłość wsparcia ze strony wykonawcy, zaś wykonawca ma zapewniony stały przychód po zakończeniu wdrożenia. Oczywiście umowa wdrożeniowa może przewidywać, że umowa SLA nie musi zostać ostatecznie podpisana.
Zamów wzory umów IT!
-
Umowa SLA na świadczenie usług serwisowych [PL/EN]
399,00 zł – 599,00 zł (z VAT) -
Promocja!
Pakiet wzorów umów dla software house’u/firmy IT [PL/EN]
1199,00 zł – 1999,00 zł (z VAT)Ostatnia najniższa cena przed zastosowaniem obniżki ceny: 1199,00 zł.
Potrzebujesz wsparcia prawnego?
Napisz do mnie!
Administratorem danych osobowych jest Linke Kulicki Education sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Ogrodowa 31 / lok. 54, 00-893 Warszawa, NIP 1182211564, KRS 0000852943 („Administrator”). Pana/Pani dane będą przetwarzane w celach marketingowych oraz w celu przekazywania Pani/Panu informacji handlowych drogą elektroniczną. Pana/Pani dane zostaną usunięte po odwołaniu zgody lub po zakończeniu prowadzenia działań marketingowych lub wysyłki informacji handlowych przez Administratora. Pana/Pani dane będą powierzane podmiotom trzecim na podstawie stosownych umów powierzenia przetwarzania danych osobowych w celu przechowywania danych osobowych na serwerze, skrzynce pocztowej oraz korzystania z usług wsparcia IT. Podstawą przetwarzania danych jest zgoda. W związku z przetwarzaniem danych osobowych ma Pan/Pani prawo do dostępu do swoich danych, sprostowania danych osobowych, usunięcia danych osobowych, wniesienia sprzeciwu, przenoszenia danych, ograniczenia przetwarzania, odwołania zgody, dostępu do informacji jakie dane Administrator przetwarza, złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Przedmiotowe uprawnienia można zrealizować poprzez kontakt z Administratorem na adres e-mail: biuro@linkekulicki.pl. Pani/Pana dane będą przekazywane poza UE oraz nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania. Administrator potrzebuje Pana/Pani Danych Osobowych aby zrealizować wskazany cel przetwarzania, podanie danych osobowych jest dobrowolne jednak w przeciwnym wypadku podane cele nie będą mogły być zrealizowane.